Električna vozila sve su popularnija zbog brojnih prednosti u odnosu na benzinska i dizel vozila. Uvoz električnih i hibridnih automobila u Bosnu i Hercegovinu raste, a infrastruktura za punjenje se unapređuje. Tvrtka e-GO Pure Motion, koja je pionir elektromobilnosti u Bosni i Hercegovini. tržištu, nudi ekološki održivo rješenje smanjujući potrebu za posjedovanjem automobila.
Direktor tvrtke e-GO Pure Motion Senad Misimović za Bloomberg Adria kazao je kako e-GO carsharing nije samo segment javnog prijevoza, već predstavlja potpuno novi pristup vožnji – održiv, ekološki prihvatljiv i prilagođen potrebama moderno društvo.
No, Misimović naglašava kako je vizija tvrtke promicati svijest o korištenju električnih vozila kako kod korisnika tako i kod poslovnih partnera te ih potaknuti da umjesto korištenja vlastitog vozila razmišljaju o alternativama poput carsharinga.
-Carsharing je prilika jer je cijena adekvatna usluzi, parking je rezerviran, služba za korisnike prati cijeli proces vožnje i uvijek Vam stoji na usluzi. Svakako želimo da što više korisnika isproba električna vozila.
Električna vozila imaju brojne prednosti u odnosu na vozila s unutarnjim izgaranjem. S ekološkog stajališta, omogućuju značajno smanjenje emisije štetnih plinova tijekom vožnje, čime pridonose očuvanju okoliša i smanjenju onečišćenja zraka. Uz to, smanjenjem ovisnosti o fosilnim gorivima, električna vozila imaju ključnu ulogu u borbi protiv klimatskih promjena – kaže Misimović.
Također dodaje kako je ekonomski gledano, vožnja električnih vozila jeftinija zbog nižih troškova punjenja i održavanja, što ih čini privlačnijim izborom za mnoge vozače, a tehnički gledano, električna vozila nude visoku učinkovitost, brz odziv na ubrzanje te manje vibracija i buke vozeći.
Carsharing nije konkurencija alternativnom prijevozu taksi ili rent-a-car uslugama. U tom kontekstu, misija dijeljenja automobila je olakšati život obiteljima i pojedincima kroz praktične i ekološki osviještene alternative.
Od početka projekta u lipnju prošle godine, vozila su bila dostupna samo u Kantonu Sarajevo. U narednim mjesecima korisnici će moći voziti do Konjica, Mostara, Olova, Kaknja, Zenice, s tim da vozila moraju biti vraćena na neku od za to predviđenih lokacija u Kantonu Sarajevo.
Bosna i Hercegovina je u protekloj godini zabilježila porast uvoza električnih i hibridnih automobila, a ujedno je poboljšana infrastruktura za njihovo punjenje.
Prema podacima Uprave za neizravno oporezivanje BiH, u 2023. godini uvezeno je 240 električnih automobila, što predstavlja značajno povećanje u odnosu na prethodnu godinu.
U veljači ove godine donesena je Odluka o privremenoj obustavi i smanjenju carinskih stopa za uvoz novih električnih i hibridnih automobila do kraja 2024. godine.
Ova odluka praktično produžava rok važenja ranije donesene odluke u skladu sa Zakonom o carinskoj tarifi BiH, a imat će značajan utjecaj na tržište vozila, piše Bloomberg Adria.
Mreža punjača ključni je dio strategije tvrtke koja se neprestano prilagođava potrebama tržišta. Misimović ističe da bez adekvatne infrastrukture disperzije mreže punionica poslovanje ne može biti održivo.
– Nije nimalo jednostavno postaviti punjače – ni u jednoj zemlji, ne samo u BiH. Brojne su prepreke, ali smo naišli na jedan optimalan odgovor institucija, u nekim slučajevima izuzetno korektan odgovor institucija. Bili smo uporni i rezultat je da već imamo respektabilnu mrežu punionica u Kantonu Sarajevo, kaže Misimović.
Također smatra da uz pomoć koncesija i adekvatnih zakona bh. tržište bi moglo doživjeti procvat prodaje električnih automobila.
Ciljana skupina carsharing usluge su korisnici od 19 do 39 godina, s posebnim naglaskom na uključivanje žena. Velik potencijal vide u poticanju žena na korištenje usluga dijeljenja automobila.
Kako kaže Misimović, mnogo je razloga zašto bi se žene trebale odlučiti za vožnju električnim vozilom baš onda kada im je to potrebno – da imaju rezervirana parkirna mjesta i da budu potpuno sigurne jer im je na raspolaganju korisnička podrška.