Danas je “Crni petak”, praznik za sve prave šopingholičarke, ali i one koji vole štedjeti na velikim kupnjama. Ovaj fenomen, koji svake godine izaziva pravu euforiju diljem svijeta, nije samo dan lovačkih popusta, već i svjetski kulturni događaj. U nastavku otkrivamo povijest “Crnog petka”, zanimljivosti, trendove, rekordne prodaje, ali i alternativne pokrete poput “slow shoppinga”.
Odakle dolazi?
“Crni petak” je dan nakon američkog praznika Dana zahvalnosti koji se tradicionalno održava četvrtog četvrtka u studenom. Ovim danom počinje sezona praznične kupovine, a naziv “crni petak” prvi put se spominje 1950-ih godina u Filadelfiji, gdje su policajci tako nazvali dan zbog gužvi i haosa u prometu izazvanog masovnom kupovinom, piše 24sedam.rs .
No, izraz “Crni petak” ubrzo je dobio pozitivniju konotaciju. Prema financijskoj terminologiji, označava trenutak kada trgovci prelaze iz “crvenog” (gubitak) u “crno” (profit). Od tada je “Crni petak” postao sinonim za ogromne popuste i shopping groznicu.
Trendovi i zanimljivosti
“Crni petak” više se ne odnosi samo na fizičke trgovine – internetska kupovina preuzima primat. Prema podacima, sada se čak 70 posto kupnje obavlja putem interneta. Posebno je zanimljivo da mnoge tvrtke taj dan koriste za viralne marketinške kampanje
Pokret “spore kupovine”: alternativa kupovnoj maniji
Dok neki hrle ugrabiti što bolji popust, pokret “slow shoppinga” postaje sve popularniji, a njegov dan obilježava se svakog 27. studenog kao dan kada se nikad ne kupuje. Poziva ljude da kupuju promišljeno i izbjegavaju impulzivne odluke. Ideja je fokusirati se na kvalitetu, održivost i lokalne proizvode umjesto na masovnu kupnju.
“Crni petak” nije samo dan velikih popusta, već i fenomen koji odražava naše potrošačke navike, tehnološki napredak i promjene u kupovnoj svijesti. Bez obzira lovite li sniženja ili se odlučujete za promišljenu kupovinu, “Crni petak” sigurno neće proći nezamijećeno.